حق مالکیت معنوی مشترک در نرم‌افزارها پس از خروج از استارتاپ

سلام جناب نجات زادگان
وقتتون بخیر
بنده به همراه دو نفر دیگه یک اپ رو راه اندازی کردیم و هنوز قراردادی با هم ننوشتیم و به صورت کلامی با هم صحبت کردیم
منتها بخاطر اختلافی که در تیممون ایجاد شد قصد داریم که کلا با هم ادامه ندهیم
من به عنوان یکی از اعضا خودم این پروژه رو با یک عنوان دیگه بالا بیارم و اون دو نفر دیگه هم با هم این پروژه رو بالا بیارند.
ولی چون این دو نفر اپ رو دارند و میتونند همین الان انتشار بدن ولی من باید بدم یک نفر دیگه بنویسه، این دو نفر زودتر از من میتونند اقدام به انتشار این اپلیکیشن موبایل کنند.
ضمن اینکه این پروژه بخاطر جدید بودنش شاید حتی توسط یکی از این دو نفر ثبت ایده شده باشه. میخواستم از شما بپرسم که اولا برای ثبت ایده چیکار کنم و چقدر طول میکشه و دوم اینکه برای اینکه بعدا از طرف این دو نفر مورد شکایت قانونی قرار نگیرم و ادعایی داشته باشند چه اقداماتی باید انجام بدم و اگه نیاز به ثبت یک قرارداد یا نوشته هست که توسط من و دوستان امضا بشه چه مواردی باید ذکر بشه؟ (این موارد واسه من مهمه: از جمله امکان استفاده از کدها توسط من و عدم ادعای حق مالکیت توسط این دو نفر و حتی مشابه بودن صفحات نرم افزار، بازم شما بهتر میدونید چه موارد دیگه ای نیاز هست)

با تشکر

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام،
    اولاً، ثبت ایده نه تنها در ایران، در اکثر نقاط دنیا، امری غیرممکن و بی‌مفهوم است. ایده‌های صرف، غالباً فاقد ارزش مالی هستند و فقط در صورتی که مکتوب شده و دارای ویژگی‌های خاصی باشند، می‌توان آن‌ها را در قالب‌های مختلف حق مولف، حق اختراع، طرح صنعتی و … مورد حمایت قانونی قرار داد. با توجه به این نکته، نه‌تنها شما، بلکه هر شخص دیگری می‌تواند با رعایت حسن‌نیت، مشابه نرم‌افزار شما را بسازد.
    ثانیاً، حتی بدون ثبت، هیچ شخصی به جز صاحب حقوق فکری محصول نرم‌افزاری، حق بهره‌برداری از آن نرم‌افزار (که مجموعه‌ای از عناصر بصری، کد و … محسوب می‌شود) را ندارد.
    ثالثاً، جهت حل مشکل، لازم است به‌موجب یک توافقنامه‌ی صریح، خاتمه‌ی همکاری خود را مشخص و حقوق و تعهدات هر کدام از افراد نسبت به یکدیگر معین گردد.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

برای گرفتن مشاوره تخصصی در مورد مسائل تخصصی حقوقی همین حالا وقت مشاوره رزرو کنید.
سایر راه های ارتباطی:

مقالات مرتبط

سوالات مرتبط