قطع شراکت کاری بدون قرار داد

با سلام من با شریکم حدود 6 ساله در یک بیزنس آنلاین شریکیم. همه چی از روز اول لفظی و 50/50 بوده. چند تا مشکل اساسی داریم ولی سوالای مهمم ایناست که الان که به اختلاف خوردیم چطور میتونیم جدا بشیم .
چون کار ما اصلش سایته برای سایت هم کسی نیست قیمت بزاره من پیشنهاد دادم سایت رو بین خودمون مزایده بزاریم(چند بار تلفنی و پیامکی اعلام کردم) که ایشون طفره رفتن … از روزی که این اتفاق افتاده هم چون درگاه پرداخت بانکی رو سایت به نام ایشون بود یهو بدون اجازه و اطلاع من اونو بستن و ما از کاسبی افتادیم الان نزدیک 40 روزه من هیچ در آمدی ندارم و زندگیم واقعا با مشکل روبرو شده و برای ایشون اصلا مهم نیست چون مجرده و از جای دیگه در آمد داره منم بعد 30 روز چون خود سایت، قرار داد سایت و دامنه به نام منه دسترسی رو فعلا از ایشون گرفتم تا یه فکری بکنم.
نقش ایشونم تو این بیزنس این بوده که مثل یه راننده میرفته سفارش ها رو از تامین کننده ها تحویل میگرفته و میداده به پست یا تیپاکس
بقیه کارا 0 تا 100 دست من بوده از فنی سایت، سئو ، محتوا نویسی ،مدیریت منابع انسانی،هماهنگی و پشتیبانی امور مشتریان، تبلیغات و …
حالا با توجه به اینکه ایشون نمیاد یه مبلغی تعیین کنیم و یکی سهم دیگری رو بخره ( من هم به خرید راضیم هم به فروش ولی قیمت مزایده ای و توافقی بین خودمون) من دارم هر روز متضرر میشم سایتم هر روز داره افت میکنه مجبور شدم فعالیت رو هر چند به سختی بدون درگاه بانکی شروع کنم ( با تماس مشتری و کارت به کارت )
ضمنا ایشون پیامک عادی یا پیامکی تلگرامی رو خیلی سخت جواب میده یعنی میخونه پاسخ نمیده اینم یکی از دلایلی هست که تصمیم گیری برای شرایط سخت شده جزییات بیشتریم هست که دیگه اینجا نمیشه واردش کنم.
سوالات اساسی :
1. چون بدون اجازه من یهو حسابا و درگاه بانکی رو بسته و 30 40 روز من رو تو نم نگه داشته و تکلیف رو مشخص نمیکنه میتونم ازش شکایت کنم ؟
2.چطوری باید برای بیزنسی که قیمت گذاری نمیشه قیمت بزاریم آیا بهترین راه مزایده و توافق بین خودمون نیست ؟ ایشون طفره میره از این جریان باید چی کار کنم ؟
3.تو این 6 سال فعالیت قرار ما این بوده که ایشون صفر تا صد انرژی و وقتشو برای این بیزنس بزاره ولی الان فهمیدم که چند جای دیگه هم کار میکرده برای همین احتمالامیخوام الان که اینطوری شده اجاره دفتری که توش بودیم چون من مالک دفتر هستم مطالبه کنم آیا راهی هست ؟ ( نصف سهم الاجاره در اصل سهم ایشونه که به خاطر اینکه با هم خوب بودیم و فکر نمیکردم خیانت در امانت کنه نمیگرفتم ازشون )
4.در صورتیکه من به فعالیتم روی سایت ادامه بدم با توجه به اینکه قرار داد فنی سایت دامنه سایت هاست سایت و کلیه موارد اینچنینی به نام بنده است و فقط لفظی با ایشون شریک بودم میتونه از من شکایت کنه و منو محکوم کنه؟
با تشکر

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام،
    رابطه‌ی شما و شریکتون در قالب قرارداد مشارکت مدنی قابل تعریف و بررسی هست و قواعد این قالب قراردادی بر روابط شما حاکم خواهد ود. به‌علاوه، احتمالاً برخی توافقات بین شما مشمول ماده 10 قانون مدنی (توافقات خصوصی) باید باشه.
    با این توضیحات، تا حد ممکن سوالات شما پاسخ داده می‌شه، اما بدیهی هست که جزئیات زیادی وجود داره که باید پس از بررسی اسناد و مدارک و شنیدن اظهاراتتون در موردش جواب داده بشه.
    1- بله، چون ایشون باعث ورود خسارت به شما و کسب‌وکار شده، وفق قواعد مسئولیت مدنی می‌تونین ازشون مطالبه خسارت کنید. (اینکه میزان خسارات آیا ارزش طرح دعوا داره یا نه، موضوعی هست که نیازمند بررسی بیشتره.)
    2- کارشناسان رسمی دادگستری در این حوزه‌ی تخصصی، می‌تونن قیمت‌گذاری رو انجام بدن. مدل‌های متعددی در دنیا وجود داره که ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای استارتاپی با اون ها امکان پذیره.
    3- بله، شما می‌تونید اجرت‌المثل دفتر کار رو دریافت کنید.
    4- بله، احتمالاً با یکسری دلایل ایشون بتونه مشارکتش در کسب‌وکار رو اثبات کنه یا حتی اگر مدرکی برای این موضوع نداشته باشه، می تونه اجرت کارهایی که انجام داده رو مطالبه کنه.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

برای گرفتن مشاوره تخصصی در مورد مسائل تخصصی حقوقی همین حالا وقت مشاوره رزرو کنید.
سایر راه های ارتباطی:

مقالات مرتبط

ابلاغیه الکترونیکی

ابلاغیه الکترونیکی

یک پرونده از زمان ثبت در دادگاه یا شورای حل اختلاف تا زمان صدورِ حکم و اجرای آن مراحل مختلفی را

سوالات مرتبط