مسئولیت سایت ها

سلام
وقت بخیر
ما سایت خدمات حقوقی داریم که در بخشی از این سایت پرسش و پاسخ رایگان وجود داره.
طبیعتا وقتی پرسشی صورت میگیره در سایت به نمایش در می‌آید
گاهی ممکن است افراد شکایتی نسبت به شخص حقوقی داشته باشند و نام شخص حقوقی را ذکر کنند در سوال خودشان
آیا سایت ما مسئولیتی در قبال اسم بردن از آن شخص حقوقی را داره؟
ما موظف به پاک کردن پرسش های اینچنینی مردم هستیم یا خیر؟
تشکر

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام، متاسفانه در قوانین ایران، قانون مشخصی در مورد مسئولیت پلتفرم‌ها وجود ندارد و دقیقاً مشخص نیست مدیران پلتفرم‌ها تا چه حد برای کنترل محتوایی که کاربران در سامانه‌ی آن‌ها ثبت می‌کنند دارای مسئولیت هستند.
    شاید مهم‌ترین ماده‌ی مرتبط با مسئولیت پلتفرم‌ها در قوانین فعلی را بتوان ماده‌ی 749 قانون مجازات اسلامی دانست:
    “ماده 749 قانون مجازات اسلامی- ارائه دهندگان خدمات ميزباني موظفند به محض دريافت دستور كارگروه (كميته) تعيين مصاديق مذكور در مادة فوق يا مقام قضائي رسيدگي كننده به پرونده مبني بر وجود محتواي مجرمانه در سامانه هاي‎ رايانه‌‎اي خود از ادامة دسترسي به آن ممانعت به عمل آورند. چنانچه عمداً از اجراي دستور كارگروه (كميته) يا مقام قضائي خودداري كنند، منحل خواهند شد. در غير اين صورت، چنانچه در اثر بي احتياطي و بي مبالاتي زمينة دسترسي به محتواي مجرمانه مزبور را فراهم كنند، در مرتبة نخست به جزاي نقدي از شصت میلیون ریال تا دویست و پنجاه میلیون ریال و در مرتبة دوم به جزای نقدی از یکصد میلیون ریال تا یک میلیارد ریال و در مرتبة سوم به يك تا سه سال تعطيلي موقت محكوم خواهند شد.
    تبصره ـ ارائه دهندگان خدمات ميزباني موظفند به محض آگاهي از وجود محتواي مجرمانه مراتب را به كارگروه (كميته) تعيين مصاديق اطلاع دهند.”

    علاوه بر آنچه ذکر شد، اگر بتوان در بروز خسارت برای شخص زیان دیده، تقصیری برای پلتفرم در نظر گرفت، ممکن است بتوان از جهت مسئولیت مدنی، تمام یا بخشی از خسارات را از آن پلتفرم مطالبه نمود.

    در هر حال، پلتفرم‌ها بستر مناسبی برای ارتکاب جرایمی مانند نشر اکاذیب، افترا، هرزه‌نگاری و … هستند و با توجه به عدم وجود قانون شفاف و سابقه‌ی آراء عجیب کیفری در مورد محکومیت مدیرعاملان دیوار و آپارات و … برای محتواهای منتشره در پلتفرم‌های مزبور، پیشنهاد می‌شود با توجه به ظرفیت‌های کسب‌وکار، تلاش کنید تا از انتشار محتوای مجرمانه در سایت خود جلوگیری کنید. به‌علاوه، در صورت دریافت هرگونه دستور قضایی جهت حذف محتوای مجرمانه، سریعاً‌اقدام به حذف محتوا نمایید. همچنین، اگر ذینفعی از انتشار محتوای مجرمانه‌ مانند افترا، قذف، ترویج فساد و فحشا، توهین و نشر اکاذیب (نه هرگونه محتوای حاوی نظر شخصی افراد در مورد کسب و کارها) به شما شکایت نمود، در اسرع وقت نسبت به حذف آن اقدام نمایید. تلاش می‌شود تا بزودی، محتوای مناسبی در بخش بلاگ سایت در خصوص مسئولیت پلتفرم‌ها درج گردد.
    با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

برای گرفتن مشاوره تخصصی در مورد مسائل تخصصی حقوقی همین حالا وقت مشاوره رزرو کنید.
سایر راه های ارتباطی:

مقالات مرتبط

سرقت ارز دیجیتال

سرقت ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) که در معادل فارسی آن از لفظ “رمز ارز” هم استفاده می‌شود، واحدهای معاملاتی نوظهوری هستند

سوالات مرتبط