پلیس فتا به عکس های برهنه زن و مرد در قالب پوزیشن جنسی گیر میدهد

سلام وقت شما بخیر
ممنون میشم اگه جواب سوالم رو بدین🙏
بنده میخوام در زمینه آموزش مسایل جنسی و سکسولوژی فعالیت بکنم و پوزیشن های جنسی رو در قالب دوره به مخاطب هام ارائه بکنم.
از اونجایی که توی دوره زن و مرد کاملا برهنه هستن ممکنه پیج رو ببندن یا خودم رو احضار بکنن؟
منظورم اینه که توی پست های اینستا محتواهای آموزشی تخصصی بذارم و بعد دوره رو توی وب سایت یا تلگرام برگزار کنم.
در واقعا میتونم مطالب رو جوری بذارم که اینستا بهش گیر نده اما نمیدونم پلیس فتا به فروش دورهای با این مضمون توی تلگرام یا وب سایت گیر میده یا نه

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام،
    با توجه به تخصص شما که پزشکی و دغدغه‌ی شما که آموزش صحیح و صریح مسائل آمیزشی به زوجین است، به‌خوبی درک می‌کنم که علاوه بر منافع مادی، به دنبال یک هدف علمی و آموزشی و حتی اخلاقی از انتشار چنین نوعی از محتوا هستید. با این حال، همه نبک می‌دانیم که در کشور ما، حساسیت‌های ویژه‌ای در خصوص آموزش‌های جنسی وجود داشته و مرز بین آموزش و اشاعه ی فحشا، متاسفانه گاهی به درستی تشخیص داده نشده و قضاوت‌های فردی بازپرس و قاضی نیز می‌تواند در تشخیص ایشان اثر جدی داشته باشد.
    محتوای شما هر چند جنبه‌ی آموزشی جدی دارد، اما زمانی که در آموزش مزبور از تصویر برهنه یا کم‌پوشش زوجین استفاده می‌شود، ممکن است از نظر قاضی، مصداقی از محتوای مستهجن، و یا حداقل مبتذل، شناسایی شود.
    برای درک بهتر موضوع، بیایید نگاهی به تعریف قانونگذار از محتوای مبتذل یا مستهجن بیاندازیم:
    تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه‌ای: «محتويات مستهجن به تصوير، صوت يا متن واقعي يا غيرواقعي يا متني اطلاق مي ‎شود كه بيانگر برهنگي كامل زن يا مرد يا اندام تناسلي يا آميزش يا عمل جنسي انسان است.»
    تبصره ۱ ماده ۱۴ قوت جرایم رایانه‌ای: «محتويات و آثار مبتذل به آثاري اطلاق مي گردد كه داراي صحنه ها و صور قبيحه باشد.»
    حال که احتمالا شما هم پذیرفته‌اید که ممکن است محتوای مدنظر شما وفق تعریف قانونگذار از نوع مستهجن و یا حداقل مبتذل شناسایی شود، نگاهی به ماده‌ی ۱۴ قانون جرایم رایانه‌ای داشته باشیم که مجازات سنگین انتشار این نوع از محتوا را ذکر کرده است:
    «ماده 14(اصلاحي 08ˏ11ˏ1399)- هر كس به وسيله سامانه‎ هاي رايانه‎اي يا مخابراتي يا حامل هاي داده محتويات مستهجن را منتشر، توزيع يا معامله كند يا به قصد تجارت يا افساد توليد يا ذخيره يا نگهداري كند، به حبس از نود و يك روز تا دو سال يا جزاي نقدي از 000 /000 /15 تا 000 /000 /100 ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
    تبصره 1 – ارتكاب اعمال فوق در خصوص محتويات مبتذل موجب محكوميت به حداقل يكي از مجازاتهاي فوق مي شود.
    محتويات و آثار مبتذل به آثاري اطلاق مي گردد كه داراي صحنه ها و صور قبيحه باشد.
    تبصره 2 (اصلاحي 08ˏ11ˏ1399)- هرگاه محتويات مستهجن به كمتر از ده نفر ارسال شود، مرتكب به 000 /000 /5 تا 000 /000 /20 ريال جزاي نقدي محكوم خواهد شد. (https://qavanin.ir/Law/PrintText/123407#myModal)
    تبصره 3 ـ چنانچه مرتكب اعمال مذكور در اين ماده را حرفة خود قرار داده باشد يا به طور سازمان يافته مرتكب شود چنانچه مفسد في الارض شناخته نشود، به حداكثر هر دو مجازات مقرر در اين ماده محكوم خواهد شد.
    تبصره 4ـ محتويات مستهجن به تصوير، صوت يا متن واقعي يا غيرواقعي يا متني اطلاق مي ‎شود كه بيانگر برهنگي كامل زن يا مرد يا اندام تناسلي يا آميزش يا عمل جنسي انسان است.»

    در آخر قصد دارم نکته‌ی مهمی را به‌استحضار برسانم. قانونگذار ایرانی در تبصره‌ی ماده‌ی ۱۵ همان قانون، تلاش کرده است تا انتشار محتواهایی که با اهداف علمی تهیه می‌شوند را مستثنی کند:
    «تبصره ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای ـ مفاد اين ماده و ماده (14) شامل آن دسته از محتوياتي نخواهد شد كه براي مقاصد علمي يا هر مصلحت عقلايي ديگر تهيه يا توليد يا نگهداري يا ارائه يا توزيع يا انتشار يا معامله مي شود.»

    درست است که این ماده به‌خوبی این نوع از محتواهای علمی و آموزشی را استثنا کرده است، اما باید توجه داشته باشید که ممکن است قاضی تشخیص بدهد محتوای شما بیش از آنچه برای مقاصد علمی لازم بوده است به بیان جزئیات مسائل جنسی پرداخته و بخشی از رفتار شما را خارج از قلمرو استثنای مزبور بداند.
    با توجه به آنچه گفته شد، به شما پیشنهاد می‌شود:
    ۱. به این موضوع که این فایل جنبه‌ی آموزشی و علمی دارد در خود فایل اشاره کنید.
    ۲. منابع علمی استخراج محتوای مزبور را در فایل خود ذکر کنید.
    ۳. به تحصیلات پزشکی خود به‌عنوان تهیه کننده‌ی فایل اشاره کنید.
    ۴. تا حد ممکن از تصویرسازی‌های کارتونی به‌جای تصاویر واقعی استفاده کنید.
    ۵. از انتشار تصاویر حاوی برهنگی کامل زن یا مرد پرهیز کنید و تا حد امکان و البته به میزان متعارف، بر روی تصاویر سانسورهایی اعمال نمایید.
    ۶. به‌طور کل از انتشار تصاویر، متون یافیلم‌‌های محرک یا حساسیت‌زا، مگر به قدر ضرورت و با رعایت عرف علمی، اجتناب کنید.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

برای گرفتن مشاوره تخصصی در مورد مسائل تخصصی حقوقی همین حالا وقت مشاوره رزرو کنید.
سایر راه های ارتباطی:

مقالات مرتبط

سوالات مرتبط